Enkelrep

Moln-1.png

Enkelrep ger dig möjlighet att hoppa i ditt eget tempo. Här finns möjligheten att skapa många nya trick och kombinationer oavsett nivå.

*Ladda ner ert häfte och skriv ut i A3 -format (rekommenderat)

1. Ut-ihop, fram-ihop, sidsväng-hopp

Här kombineras många grundhopp till en serie.
4 Jämfotahopp
4 Ut - ihop
4 Jämfotahopp
4 Fram-ihop
4 Sidsväng - hopp

2. Jämfotahopp & springsteg

Jämfotahopp: Växla mellan att hoppa höga dubbelhopp och snabba enkelhopp.

Springsteg: Hoppa över repet med en fot, växla mellan höger och vänster. Öka takten efter hand.

4. Spindelnät & kors mellan benen

Håll handtagen över varandra. För det övre handtaget runt det undre, in i öppningen och dra ut med båda händerna. Nu har du ett spindelnät. Håll repet över huvudet, korsa armarna, titta mellan benen, slå repet i en båge över huvudet och sträck upp.

5. Dubbelsnurrar

Repet vevas två varv på ett hopp. Hoppa med rak kropp. Hoppa högt och använd handlederna.

Tips* Börja med att hoppa några snabba jämfotahopp och använd farten till en dubbelsnurr. // Enkel, enkel, dubbel!

7. Svår push

Push med direkt drag. Hoppa ut i plankan, tryck dig upp från golvet. Händer och fötter ska lyfta samtidigt när du hoppar över repet.

8. En arm under benet

Lyft höger ben och korsa vänster arm under benet. Höger arm korsar över vänster arm. Hoppa ett hopp över repet och hoppa vidare jämfota. 

3. Korshopp, Sidsväng-kors

Korshopp: Korsa armarna så att händerna kommer utanför kroppen. Börja sakta och öka tempot efter hand. // Kors, ut, kors, ut.

Sidsväng-kors: Från sidsvängen, korsa med den yttre armen. Växla sida.

6. Enkel Push

Hoppa ner på huk, ut i plankan, tillbaka till huk, res dig upp och hoppa över repet.

Moln.png

9. EB - Kors med en arm framför och en bakom kroppen

Inled med sidsväng. Främre armen stannar kvar framför kroppen, den andra armen går bakom ryggen. Repet fortsätter över huvudet, hoppa över repet.

Mås-2.png

10. Enkel & svår Frog

Enkel Frog: Stå på händer lagom högt. Hitta balansen med handtaget i händer, landa jämfota med böjda knän innan du hoppar över repet.

Svår Frog: Frog med direkt drag. Sätt i händerna och gå upp i handstående, tryck ifrån och dra repet direkt under benen.

11. Korshopp bakom ryggen

Hoppa över repet och korsa armarna bakom ryggen. Repet fortsätter över huvudet, hoppa över det igen.

13. Baklängeshopp sidsväng-hopp/kors

Hoppa baklänges, upprepa flera gånger. Öva sedan sidsvängar bakåt, lägg till sidsväng-kors bakåt. Upprepa på båda sidorna. 

14. Springa med rep

Veva repet samtidigt som du springer. Hoppa över repet med ett ben i taget. Låt hela gruppen springa och hoppa på skolgården eller på idrottsplatsen. Bra uppvärmning och konditionsträning!

12. Sidan, kors dubbelsnurrar

Hoppa ett högt hopp och gör sidsväng-kors i en snabb rörelse. Upprepa på båda sidorna.